Iets meer dan een jaar geleden kruisten de paden van Annabelle Ladriere en Tom De Houwer. Gelukkig maar want hun persoonlijke zoektocht naar zingeving, hun intense liefde voor bloemen en hun oog voor schoonheid brengt mensen samen. Hun samenwerking resulteerde in de creatie van Sensui, waar de bloemen de tolk zijn binnen de immersive experience. Bedankt om jullie inspirerend verhaal te delen!
Kunnen jullie even kort de historiek van jullie zaak uitleggen?
Annabelle: In 2019 kreeg ik plots te kampen met een burn-out. Deze wending heeft ervoor gezorgd dat ik stil ging staan bij waar mijn waarden en gevoelens liggen en hoe ik wil dat mijn toekomst eruit ziet op professioneel vlak. Ik vroeg mezelf af waar ik kracht uit put en mijn energie en balans vind. Met deze zaken in mijn hoofd besloot ik iets anders te gaan doen. Een concreet plan was er nog niet maar ik wist wel dat ik op kleinere, lokale basis met bloemen wilde werken, een passie die ik al van kinds af aan koester. Toevallig kreeg ik een magazine over bloemenkunst van mijn vader, waarin ik stootte op foto’s over de indrukwekkende realisaties van Tom in de Japanse tuin te Hasselt. Na wat research, kwam ik te weten dat Tom in België woont en heb ik contact opgenomen om mijn verhaal met hem te delen. Tijdens onze eerste ontmoeting voelde ik meteen dat het goed zat en er een klik was op basis van onze gedeelde diepgaande passie voor bloemen en schoonheid. We zijn complementair. Tom beschikt over de creativiteit en staat in voor de realisatie van de designs, mijn persoonlijke skills komen tot hun recht in het sales gedeelte en als projectmanager. Dit vormt de basis van Sensui, met de bedoeling mensen samen te brengen dankzij de schoonheid van de natuur. Het concept van Sensui steunt op twee delen. Het eerste deel is een samenwerking met steden en het tweede deel draait om een coöperatie met verschillende bedrijven met het doel onze designs als een communicatiemedium te gebruiken naar hun klanten toe.
Tom: In april 2018 sloot ik mijn bloemenwinkel en startte ik met masterclasses omdat ik merkte dat er nood was aan een opleiding die een holistische benadering heeft naar bloemsierkunst toe. Gedurende anderhalf jaar van voorbereiding en vormgeving, boog ik mij over de vraag hoe ik mijn kennis en strategieën kan overbrengen op anderen en hoe mensen leren. Het publiek voor deze masterclasses bestaat uit professionelen en niet-professionelen die in transformatie zitten binnen deze sector. Na de eerste masterclass in februari 2020, bleek het concept een succes te zijn. De deelnemers worden gezien als mensen op weg naar een nieuwe plaats die resoneert met wie ze echt zijn, die samenvloeit met hun skills en hun emotional wants bovenop hun emotional needs. Bij het begin van de masterclass draait het voor mijn studenten om bewustwording. Deze gaat nadien over tot skills tezamen met het in de ervaring stappen. Uiteindelijk leidt dit tot exposure, het naar buiten komen met hun creativiteit en skills.
Op het moment dat de pandemie uitbrak viel mijn zingeving grotendeels weg, net zoals de masterclasses die live werden gegeven. Tijdens deze bijna existentiële crisis zag ik dat er nog veel was om voor te leven, om mensen samen te brengen en te ontroeren met als medium bloemen. Daar komt het concept van Sensui tot stand. Ik besloot dat ik naar de toekomst toe les wou blijven geven en jaarlijks zeker 2 grote installaties tot leven wil brengen.
Kunnen jullie wat meer vertellen over jullie persoonlijke parcours?
Annabelle: Mijn parcours is nogal atypisch. Ik ben geboren in Frankrijk en heb daar vervolgens een opleiding gevolgd, waarna ik in 1995 naar België ben verhuisd en bij LU ben beginnen werken. Dankzij de verschillende functies die ik op mij nam binnen dit bedrijf, zoals productontwikkelaar, werken op de sales afdeling als accountmanager en trade marketing verantwoordelijke, kwam ik in contact met heel veel mensen uit verschillende sectoren. Ook in de jaren daarna, wanneer ik werkte voor een premium chocolade bedrijf en een slachthuis, deed ik ontzettend veel professionele ervaring op. Het uitwisselen van ideeën en de talenten van anderen is hetgeen dat me inspireert en laat groeien.
Tom: Ik beschrijf mezelf als een work-in-progress, eentje van transformatie en integratie. Het draait voor mij om de zoektocht naar authenticiteit en identiteit. Deze zoektocht begon al vrij vroeg als jongste lid van een groot gezin. Mijn moeder als echt people person en esthetisch creatieveling, mijn vader die zeer technisch creatief aangelegd was. Beiden vormden een grote bron van inspiratie voor me. Ik koos dus ook voor een opleiding in grafische vormgevinig aan Sint-Lukas, die mijn creatieve kant volledig ontketende. Toch had ik het gevoel dat er iets ontbrak, en zo kreeg ik de ingeving of eerder roeping om een eigen bloemenzaak te openen. Doorheen de 20 jaar dat ik deze zaak uitbaatte, heb ik ongelofelijk veel geleerd, waaronder de omgang met mensen en deze samen te smelten met bloemen. Het werken aan grote installaties in het binnen- en buitenland met een hele groep mensen, was een echte uitdaging die ik niet uit de weg ben gegaan. Daarnaast bracht ik een boek uit en werkte ik samen met magazines. Achteraf gezien hebben deze meer creatieve ervaringen, de creatie van artistieke designs waarin iedereen en alles tot zijn recht komen, me veel inspiratie en plezier bezorgd. Het zijn mogelijkheden om met mijn creativiteit en mezelf naar buiten te treden.
Welke connectie ervaren jullie tussen elkaar?
Tom: Op het moment dat Annabelle me een mailtje stuurde en tijdens het eerste gesprek zag ik vrij snel dat ze goede en gelijkstemmende ideeën had, samen met een voorliefde voor schoonheid en bloemen. Verder viel op hoe gedreven en gepassioneerd ze is en dat ze organisatorisch heel sterk uit de hoek kan komen. Door al haar ervaring beschikt ze over heel wat people skills en is ze vlot in de omgang.
Annabelle: Tom vroeg mij tijdens onze eerste ontmoeting wat hij voor mij zou kunnen betekenen. Deze vraag verraste me even maar ik begreep dat ik deze kans met twee handen moest grijpen, gezien de connectie er duidelijk was. Het viel me onmiddellijk op dat Tom een authentiek persoon is en dat hij mensen wil begrijpen en ze wil helpen om te groeien. Bijkomend bewonder ik Tom voor zijn creativiteit en open mindedness naar the bigger picture, nieuwe ideeën en uitdagingen toe.
Waar komt de naam Sensui vandaan?
Annabelle: Na wat brainstormen zijn we op het woord immersive gekomen, verwijzend naar de immersive experience waarin we de mensen laten onderdompelen. Sensui is de vertaling van immersive in het Japans.
Wat bieden jullie concreet aan met Sensui voor de verschillende groepen?
Tom: Wat we doen met Sensui voor de merken en de steden is hetzelfde. Het is de waarom die verschilt. We willen vooral installaties creëren voor steden om in deze reeds fysiek en mentaal gepolariseerde wereld mensen samen te brengen door middel van de creatie van schoonheid. Je laat diverse mensen als het ware focussen op hun gemeenschappelijkheden en bouwt aan een community. Daarenboven steunen we met Sensui de lokale economie door mensen van alle uithoeken aan te trekken en het culturele erfgoed in beeld te brengen. Voor de merken draait het om authenticiteit die hen onderscheidt van anderen. Dit is meer dan ooit nodig en kan je bereiken door in die ervaring te stappen waar je beeld en emotie combineert. Het is deze combinatie van de schoonheid van bloemen en de ervaring met een merk dat een sterk verhaal brengt, wat bijblijft.
Annabelle: Merken leggen hun focus op hun klanten, meer specifiek hun emoties, en willen hen een immersive experience laten beleven. Het doel van Sensui is ook om de identiteit van het merk in het bloemen design te integreren en een gezicht te geven aan het merk via onze kunst.
Wat houdt jullie blik op de toekomst in?
Annebelle: Ik ben bezig met de prospectie van zowel steden als merken, binnen onze premium doelgroep. We willen naar de toekomst toe nog meer projecten en designs maken zodat we van Sensui een succesverhaal kunnen maken. Op privévlak wil ik de balans behouden en met passie en enthousiasme blijven werken.
Tom: We contacteren de steden en bedrijven en brengen ons verhaal. Daarna is het de bedoeling de steden naar een hoger niveau te brengen, wat lijkt te lukken. Zo kwamen reeds 30.000 tot 40.000 bezoekers naar een installatie in Hoogstraten kijken. We willen nog meer projecten realiseren en de studenten van de masterclasses erop voorbereiden ooit zelf een opdracht binnen Sensui uit te kunnen werken. Zo zou Sensui een soort van boekingskantoor kunnen worden, voor mensen die nood hebben om naar buiten te komen met hun creativiteit. Vervolgens ook de uitbreiding van het retreat center, een plaats waar mensen dichter bij de natuur en hun eigen natuur komen door zelf herbronning. Het draait hierbij om het doorbreken van toxic patronen en transformatie naar goede patronen met de hulp van constante coaching.
Tot slot, Een gouden raad die jullie willen meegeven?
Tom: Transformeer en integreer, gooi niet gewoon iets weg want we evolueren naar een nieuwe toekomst met een nieuwe visie die de krachtige elementen van het verleden met zich mee zal dragen.
Annabelle: Voor alle ondernemers: doe je job met passie en enthousiasme, behoud die authenticiteit.
Alle informatie over Sensui kan U hier vinden: Sensui website
Wenst U nog meer Purelocal verhalen te lezen dan kan U hier terecht: https://puredeluxe.be/purelocals/