Als kind was hij altijd al gefascineerd door esthetiek. Dit vertaalde zich in de studie fotografie, waar hij zijn passie voor kunst en zijn zoektocht naar schoonheid ten volle kon combineren. Ontmoet Bernard Julémont, de gepassioneerde ondernemer achter het gelijknamige Belgische luxe horlogemerk. Wij nemen u mee op een reis door het verhaal van zijn niet aflatende streven naar het beste design, esthetiek en elegantie.
Op jonge leeftijd werd Bernard verliefd op het Zwitserse horlogemerk Swatch. De uitzinnige collecties, het doorgedreven design, het gevoel van verbondenheid onder de liefhebbers van het merk,… het deed zijn hart sneller kloppen en het zou een verliefdheid op een object worden die nooit meer zou stoppen: uurwerken.
Op 25-jarige leeftijd kon Bernard zijn passie voor horlogerie niet langer bedwingen. Hij besloot te solliciteren bij de grootste horlogemakers en kreeg een baan bij de Belgische importeur van IWC-Porsche Design. Bij Schaffausen leerde hij niet alleen de kneepjes van het marketingvak, maar leerde hij ook de wereld van de Belgische horlogerie van dichtbij kennen. Tien jaar later, in 2001, lanceert hij zijn eigen merk te lanceren: Raidillon. Het Belgische horlogemerk ontstond in zijn koker; hij registreerde de merknaam, positioneerde het merk als de “gentleman driver watch”, beperkte zijn modellen tot 55 stuks, nam met het merk deel aan talrijke rally’s voor oldtimers en werd de officiële sponsor van de 24 Uren van Spa-Francorchamps. In 2009 kreeg hij gezelschap van een financiële investeerder, maar een paar jaar later besloot Bernard zijn aandeel te verkopen en toch opnieuw te gaan voor de ultieme vrijheid van het ontwikkelen van een eigen merk.
De geboorte van Uurwerken Julémont, het ultieme gevoel van vrijheid.
“Van jongs af aan was ik constant aan het tekenen, schetsen aan het maken in mijn notitieboekjes. Ik sneed vroeger in een Ytong blok, toen ik bezig was met het maken van concept tekeningen van nieuwe wagens. Het zoeken naar stijl, esthetiek, persoonlijkheid, was altijd een leitmotiv: innoveren. Na mijn concurrentiebeding van 3 jaar wilde ik deze creativiteit tot uiting brengen in een volledig nieuw horloge. Beginnen vanaf een blanco blad. Dat was enorm motiverend!”
Bernard’s passie voor mooie dingen blijkt uit zijn bezoeken aan musea en kunstgalerijen – vooral moderne. Net als de grote beeldhouwers, kneedt hij de klei, op zoek naar nieuwe rondingen, nieuwe vormen. Het resultaat is een absoluut unieke en onconventionele vorm dat zijn prototype, het “Dôme-horloge”, de aanblik geeft van een sensuele kiezelsteen. Met zijn hypergebogen saffierglas, en niet de minste scherpe rand, voelt het horloge aan als een tweede huid met een perfecte ergonomie. Maar voor Bernard, was het belangrijkste om zijn eigen identiteit te creëren, zijn eigen “signatuur“. Na een continuë zoektocht van drie jaar met verschillende prototypes bereikte hij uiteindelijk het gewenste resultaat, dat functionaliteit, aandacht voor detail, hoogwaardige afwerking en originaliteit combineert: de asymmetrische glasuitsparing op het middaguur, die in een cirkelboog de functie van de reservewijzer onthult, en een geïntegreerde kroon!
Om tot dit eindproduct te komen, zette Bernard een 20-jarige samenwerking voort met het toonaangevende Italiaanse atelier, dat garant staat voor het zoeken naar de beste onderaannemers en de assemblage van zijn horloges.
Zoals het klokje thuis tikt, maar niet in Zwitserland.
Ondanks het feit dat hij jaren met Zwitserse uurwerken heeft gewerkt, besluit hij toch het roer om te gooien. Om er zeker van te zijn dat hij een vlotte toelevering krijgt van zijn materialen die tevens van de hoogste kwaliteit zijn, kiest Bernard resoluut voor Japanse automatische mechanismes. Die hebben immers al een lange staat van verdienste.
Het belangrijkste was dat hij een extra wijzer bovenop de wijzerplaat nodig had als aanwijzing, geaccentueerd door de halfronde uitsnede van het glas. Alleen de Japanners konden dit staaltje van technisch vernuft leveren leveren. Maar het was essentieel is in het ontwerp van Julémont-horloges, want dankzij deze extra wijzer kan men het energieniveau van het horloge aflezen! Het was de geboorte van een uniek horloge!
De groene reflex in horlogerie
Het aflezen van het energieniveau van het horloge bleek geen overbodige functie. Julémont horloges worden immers opgeladen door een natuurlijke beweging van de pols. Hoe actiever u bent gedurende de dag, hoe meer het horloge wordt opgeladen. Op deze manier is er geen elektriciteit nodig om het horloge op te laden. Maar maak je geen zorgen, voor mensen die twee dagen niet actief zijn, heeft het merk heeft een oplader (winder) voorzien om het horloge elektrisch op te laden :).
Bernard Julémont: “Voor ons is dit een kleine bijdrage tot de bescherming van onze planeet. Wij proberen deze aanpak zoveel mogelijk systematisch uit te breiden. Zo worden onze koffers en winders gemaakt van gerecycleerd hout (mdf) in een werkplaats op 7 kilometer van bij mij thuis.. De armband is ook gemaakt van recycleerbaar plantaardig rubber. En op een dag zou het mogelijk zijn het horloge volledig in België te monteren, waarom niet in ons atelier Julémont, tussen Luik en Maastricht 😉 We zijn dit vandaag al aan het bekijken. Maar het is voor een Belgische ondernemer financieel niet gemakkelijk om te produceren, om de onderdelen in België te vervaardigen…Maar we geven niet op!”
Voor iedereen die graag een mooi, sensueel, origineel horloge wilt bezitten, in een zeer beperkte serie en waarmee u uw smaak voor Belgisch design laat zien: Julémont uurwerken, een goede keuze. Ook voor de planeet!
Alle informatie over de horloges van Julémont vindt u hier: Website Julémont uurwerken
Wenst U nog meer Purelocal verhalen te lezen dan kan U hier terecht: https://puredeluxe.be/purelocals/