Dat Brussel bruist van creativiteit hoeft al langer geen betoog. De internationale vibe die er hangt resoneert vandaag meer dan ooit over de landsgrenzen met dank aan o.a. Stromae en Angèle. Tegen deze creatieve setting, brengen wij jullie vandaag het verhaal van het Brussels Creative duo Nina Bodenhorst en Jonathan Wieme, of kortweg Niyona. Zij bedenken en vervaardigen in house lederwaren die gegeerd zijn bij o.a. de top van Belgische gastronomie.
We schrijven 2010. Nina Bodenhorst, koestert een droom om een zelfstandige zaak in tailor-made lederwaren op te richten. Met een track record bij de Belgische luxe lederwaren merken Delvaux en Nathan-Baume, komt ze niet onbeslagen op het ijs. Het is het tijdperk waarin de Belgische luxe lederwaren het economisch niet onder de markt hadden. Ondanks dit minder goede gesternte, besluit Nina er toch voor te gaan. Voor Jonathan zou het nog 3 à 4 jaar duren eer hij zijn marketing job volledig zou opgeven om zijn wederhelft te vervoegen. Het bleek de juiste beslissing, voor beiden.
Op maat van de klant, niet op maat van de markt
En plots stonden ze op de fashion weeks van deze wereld. Met alle pro en contra’s vandien. Wie het wil maken in de luxe lederwaren als ‘Brand’ heeft vooral diepe zakken nodig zou blijken. Maar vooral het feit dat je in een ‘systeem’ meedraait, was iets wat het jonge creatieve duo totaal niet zag zitten. In hun hoofd wilden ze projecten maken op maat van de klant, niet op maat van de markt. Het besef kwam niet instant maar na twee jaar was het wel duidelijk dat ze een andere richting uit wilden.
Een nieuwe wind
Enter Jonathan, die beseft dat ze hun baby alleen kunnen laten groeien als ook hij 100% van zijn tijd kan wijden aan de zaak. Tegelijk begonnen de aanvragen binnen te komen om lederwaren te maken voor andere merken. Het duo was gelukkig niet te beroerd om voor andere mensen te werken, net omdat ze niet per se hun eigen brand wilden ontwikkelen. De zaken kwamen onder stoom en beiden vonden ze dan ook dat de tijd rijp was om hun zaak te laten groeien in een nieuwe omgeving. De verhuiswagens reden voor aan het nieuwe pand in centrum Brussel alwaar ze tot op vandaag hun intrek namen. Het nieuwe pand trekt meteen de aandacht van een aantal personen en bedrijven uit verschillende sectoren zoals architecten. Het opent perspectieven om sectoren te benaderen die eerder niet werden bezocht.
Picture: Geert De Taeye
The joy for good taste. Op naar de sterrenhemel.
Nina en Jonathan, twee foodies by heart, bedenken tijdens hun verschillende bezoeken aan hun geliefde eettenten, dat de markt van gastronomie wel eens een interessante zou kunnen zijn. Het is een markt die hun enorm aanspreekt omdat de creativiteit van de chefs en de passie die ze hebben, ook terug te vinden is bij henzelf.
Met een doos vol goede ideeën onder de arm benaderen ze de eerste restaurateurs. Het zaakje begint te rollen en onverwachte telefoontjes komen binnen. In een eerste opdracht mocht het duo een “knife roll” ontwikkelen voor de chef Jeremy Girvan (GJ Cook). Daarna hield het nooit meer op…
Chef Jeremy Girvan van GJ Cook met zijn “Knife Roll”
Hendrik Dierendonck, één van België’s meest bekende slagers belt hen op met een ‘killer-mission’: binnen welgeteld twee weken zou hij zijn nieuw zaak (Carcasse, St-Idesbald, n.v.d.r.) openen. Of de twee het zouden zien zitten om zijn personeel te voorzien van schorten…en misschien ook nog de menukaarten? Het koppel beseft dat dit een golden opportunity is, zet alle zeilen bij en slaagt met brio in de opdracht. Niet veel later zitten ze aan tafel met de absolute top in de Belgische gastronomie, Christophe Hardiquest van het Brusselse top restaurant Bon-Bon (19,5/20). Na deze twee referenties is het voor het duo nooit meer gestopt in de culinaire sector. Vandaag draaien ze 50% van de omzet in deze sector.
The art of continuous learning
Zowel Nina als Jonathan waren en zijn tot op vandaag enorm leergierig. Naast verschillende opleidingen die ze genoten, zijn te niet te beroerd om te gaan aankloppen bij meesters in hun vak. Beiden komen daardoor terecht in verschillende continenten en locaties zoals Parijs en Japan om de stiel te leren. Het is dankzij deze opleidingen en ontmoetingen dat ze hun skills aanscherpen maar ook tot nieuwe business ideeën komen.
Picture: Geert De Taeye
Na een trip naar Parijs waarbij ze een expo bezoeken van het iconische merk Louis Vuitton, gaan bij Jonathan bijvoorbeeld zijn ogen open. Alle puzzelstukjes vallen plots op zijn plaats: Hij zou (reis)koffers gaan maken in de zaak. Hij was gestart in de onderneming met het maken van schorten, iets wat hij op de dag vandaag nog steeds graag doet. Maar met het verhaal van de (reis)koffer kon hij zijn passie voor reizen veruiterlijken. Het duo komt zo opnieuw in de perfecte yin en yang waarbij Nina de ‘soepele lederwaren’ voor haar rekening neemt en Jonathan de ‘rigide lederwaren’.
Een van Jonathans koffers
Nederige trots op grote realisaties
Met glinstering in de ogen vertelt Jonathan dat hij gepast trots is dat ze overal ter wereld hun koffers mogen verkopen. Ook het feit dat ze beiden erkend zijn als Master Artisan door Homo Faber, zeg maar de Champions League van vakmanschap, strekt hun tot eer. Het is in ieder geval een mooie externe erkenning van een traject dat soms hobbelig was zoals elke ondernemer wel ervaart.
Het goed gevoel om know-how door te geven
Ondanks dat het koppel vooral werkt voor andere ondernemingen, houden ze wel graag contact met de consument. Zo heeft het koppel een tijd lang de winkel uitgebaat waarbij ze producten aanboden aan de consument. Na twee jaar kwam het koppel echter tot het besef dat deze kant van de business hen niet noodzakelijk extra zakencijfer bezorgde. Het team was en blijft klein en de aandacht diende verdeeld te worden over zowel de business klanten als de consumenten. Het doet hun beslissen omdat laatste af te bouwen en dat bleek achteraf de juiste beslissing.
Maar op het moment dat ze de consumenten business afbouwen, krijgen ze vragen van hun klanten om workshops te komen doen bij hen. Voor het duo blijkt dit de ideale manier om in contact te blijven met de consument. Iedereen die een passie heeft voor lederwaren, starter of niet, kan bij hen terecht voor een leuke workshop. Het levert hun instant feedback op maar tegelijk vinden ze het prettig om hun kennis ook te delen met andere mensen. Het geeft hen veel voldoening om hun kunde te delen met mensen. Daarbij hebben ze geen bang om concurrentie te krijgen van hun discipelen
Nearby sourcing: een ambachtman doet nooit aan overconsumptie.
Vandaag de dag kan niemand rond sustainable sourcing. Het koppel heeft daarbij veel aandacht over het verhaal van hun producenten. Zo werken ze samen met Belgische leerlooiers naast een paar andere kwaliteits leerlooiers uit andere omliggende landen. Jonathan: “een ambachtsman of vrouw bevindt zich vandaag op het toppunt van de piramide van de duurzaamheid. Gewoon door het feit dat een ambachtsman een tailormade product aflevert. En dus in weze niet aan overconsumptie doet. Dat is voor mij waar wij ook voor staan”
Picture: Geert De Taeye
Bollywood in Brussel
Ook aan ambities heeft het duo geen gebrek. Stilstaan is immer achteruit gaan. Zo dromen ze om hun team verder uit te bouwen, niet per se om groter te worden maar wel om mensen zich te laten ontplooien.
Daarnaast denken ze er ook om hun fysieke locatie misschien op te geven, omdat de winkelruimte vandaag eigenlijk bijna geen functie heeft. In zijn hoofd ziet Jonathan zichzelf mogelijks als ‘creative nomad’. Per slot van rekening kan je ook op een zonnig eiland creëren.
Over zonnige omgevingen gesproken; Jonathan deelt nog graag met ons zijn twee top ervaringen mee. Zo zat hij op de koffie met een niet nader genoemde filmproducent in Beverly Hills en mocht hij zijn privé koffers maken. Minstens even ‘dreamy’ als setting was het moment dat Jonathan met zijn koffers zich op een rooftop terras bevond omringd door een prinselijke familie uit het Midden-Oosten. Het Brussels ketje en zijn powermadam hadden duidelijk hard genoeg op de gloeilamp gewreven opdat de geest hun dromen deed uitkomen!
Meer informatie over Niyona kan U hier vinden: Website van Niyona
Wenst U nog meer Purelocal verhalen te lezen dan kan U hier terecht: https://puredeluxe.be/purelocals/