Altijd al gedroomd van een kostuum en schoenen op maat? Heighlon gebruikt de allernieuwste digitale tools en een persoonlijke benadering om jouw ideeën tot leven te brengen. Een dynamisch Belgisch merk dat duurzame producten van hoge kwaliteit creëert en naar 100% klanttevredenheid streeft. Bij Heighlon kan je ultieme verfijning verwachten. Een hedendaags merk met een knipoog naar het verleden. Eigenaar Christophe Hautier heeft het ondernemerschap in de vingers en ook oog voor detail en kwaliteit ontbreken hem niet. Daarom werkt hij enkel met de beste high-end leveranciers. Pleased to meet you!
Kan je even uitleggen aan onze lezers wie Christophe van Heighlon is?
Ik ben afgestudeerd als handelsingenieur, dus je kan gerust zeggen dat mijn roots niet echt in de fashionwereld liggen. De laatste 10 jaar heb ik heel wat ervaring en een waardevol netwerk opgebouwd in zowel de privé als de non-profitsector. Ondernemen zit er bij mij al van jongs af aan in. Na mijn studies richtte ik mijn eigen digitaal bureau ‘desent®’ op waar de focus indertijd vooral lag op grafisch ontwerp en webdesign, en dit is doorheen de jaren geëvolueerd naar branding, ontwikkeling, innovatie en strategie. De passie voor design vind je ook terug in mijn kledingstijl. Als ik aan het werk ben dan hou ik wel van een bepaalde formele uitstraling, daarom draag ik graag een kostuum met de nodige accenten die passen bij mijn persoonlijkheid. Dit is dan ook de basis geweest voor de oprichting van Heighlon.
Kan je in het kort de historiek van jouw zaak uitleggen?
Ik volg de evolutie van e-commerce en digital op de voet. Tegenwoordig kan iedereen vrij gemakkelijk een eigen shop opstarten (vb. via Shopify), maar dat is nog maar het begin van het grote werk. Mijn interesses liggen voornamelijk bij het idee, het concept, de kwaliteit van het product en het volledige logistieke proces. Ik kijk graag naar de volledige keten, weten waar, in het geval van Heighlon, de stoffen en materialen vandaan komen en wie de meesters zijn die de ambacht beheersen. Vooral in een tijd waar vrijwel de hele wereld met elkaar is verbonden, wordt het identificeren van de verschillende schakels in de keten iets minder complex. Twintig jaar geleden zou het waarschijnlijk niet zo evident geweest zijn om zoiets op te starten. Na een lange en intensieve zoektocht heb ik de juiste leveranciers en ateliers gevonden en ben ik gestart met op maat gemaakte schoenen en kostuums. Dit groeide dan uiteindelijk uit tot het concept en het merk Heighlon.
Christophe, vind je het belangrijk dat mensen zich stijlvol presenteren?
Ja toch wel. Ik ben een grote fan van de serie Mad Men, waar de mannen en vrouwen steeds goed gekleed naar het werk gaan. Vandaag de dag zitten we meer in de casual flow, waar op zich niets mis mee is. We moeten comfortabel kunnen werken, maar toch vind ik het belangrijk om er op te letten dat je de look en feel van het bedrijf uitstraalt, zeker als je vaak contact hebt met klanten. Een das of strik hoeft op zich niet altijd, maar een hemd en geklede broek stralen toch iets meer uit dan bijvoorbeeld een sweater met een grappige tagline. Het wil ook niet altijd zeggen dat wanneer je casual of ‘creatief’ gekleed bent, je ineens out of the box kunt denken. Dat staat volgens mij volledig los van elkaar. Maar uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf bepalen hoe ze zich. willen kleden. Jezelf durven kleden naargelang de omstandigheden is dan ook het belangrijkste
Christophe, welke spelers zitten in de waardeketen die je in kaart hebt gebracht en hoe zit die mechaniek in elkaar? Valt het te vergelijken met de airBNB’s van deze wereld?
De sterkte van AirBNB en van alle Amerikaanse bedrijven die diensten verkopen is dat ze geen producten hebben. Ze gebruiken producten van anderen. Je zou denken dat dit absurd is, maar het werkt wel. Zeker omdat alles met elkaar verbonden is. In mijn geval is dat min of meer ook zo. Eens je begint te zoeken zie je ook heel veel mogelijkheden. Er is natuurlijk wel een belangrijk onderscheid in kwaliteit en service. Tijdens mijn zoektocht heb ik contact gehad met diverse ateliers, maar telkens waren er elementen die een duurzame samenwerking in het gedrang konden brengen. Uiteindelijk heb ik de juiste partners gevonden in Europa. Niet onbelangrijk, zeker als we rekening houden met het vrij verkeer en de strengere e-commerce regels . De spelers binnen Europa zijn daardoor veel interessanter, bijvoorbeeld landen als Portugal, Italië en Spanje, waar de globalisering er ook voor heeft gezorgd dat de taalbarrière is verdwenen. Engels is hier vaak de voertaal.
De Europese kwaliteit is dus zeker belangrijk voor jou, maar met een Belgische touch?
Ja inderdaad, want Heighlon is een Belgisch merk en dat wil ik ook uitstralen. Het ontwerpproces gebeurt ook volledig in België, de productie op verschillende plaatsen in Europa. . . Uiteindelijk vind ik het belangrijk kwalitatief hoogwaardige en duurzame producten te leveren. Heighlon is naast een merk ook een beleving. Doordat onze producten high-end zijn, is een netwerk opbouwen en mond-tot-mond reclame van groot belang. Social media gebruik ik vooral om nieuwe stijlen of shoots met klanten te tonen, dus eerder als digitale etalage in combinatie met de eigen website.
Kan je aan de mensen nog even uitleggen hoe het aankoopproces bij jou verloopt?
Het Is een proces dat wij hebben vertaald in van 5 stappen. Als je op de website terechtkomt, wil dat zeggen dat je op zoek bent naar een hoogwaardig en kwaliteitsvol product of interesse hebt in maatkleding. Dat is eigenlijk al stap 1, het efficiënt bereiken van geïnteresseerden. Mensen die meer willen weten of een product willen kopen en contact opnemen. De tweede stap is het maken van een (bij voorkeur) fysieke afspraak. Deze persoonlijke benadering is ook de sterkte van het product. Dit brengt ons bij stap 3 en 4, de effectieve afspraak waar de klant zijn favoriete stof kiest en wij de maten opnemen.
Voor de accessoires kijken we naar wat het best past bij het kostuum en adviseren we de klant. Voor de riem kiezen we meestal hetzelfde leer als de schoenen. Het samenstellen van de schoenen gebeurd via een 3D applicatie zodat de klant een goed visueel beeld krijgt. Aan de hand van samples kan de klant het leder ook voelen. Nadat de klant zijn outfit volledig heeft samengesteld, stem ik af met de ateliers en na 4 à 6 weken wordt het kostuum en bijpassende schoenen en accessoires geleverd. De vijfde en laatste stap is een afspraak maken om te passen zodat we kunnen kijken of het al dan niet aangepast moet worden. Deze persoonlijke touch wordt echt geapprecieerd door de klanten. Als je snel een trui nodig hebt, zal je sneller naar de winkel gaan, maar voor een kostuum en al zeker met een speciale afwerking is dat wat moeilijker. Dit is het high-end gedeelte van het concept: een speciale stof of voering, je naam geborduurd op je kostuum, speciale knopen, enz.
We kunnen toch wel vaststellen dat een directe relatie met jouw consument iets is waar je veel waarde aan hecht, klopt dat?
Ja, het allereerste contact is eigenlijk het belangrijkste. De klant moet zich goed voelen bij het merk en de persoon waar hij of zij contact mee heeft. Als de klant dan ook nog tevreden is met het eerste product, dan heb je eigenlijk een lange-termijnrelatie met de klant opgebouwd. Zowel voor een gekleed maatpak, maar ook voor een casual outfit. De klant weet dat wij de maten hebben en kan daarom keer op keer bij ons terecht voor een ander product. De mensen krijgen op die manier ook vertrouwen in het product, en dus ook in het merk. Enerzijds door die persoonlijke touch, maar toch ook door de kwaliteit van het product. Als de klant op zoek is naar iets speciaal, zullen wij ook altijd op zoek gaan naar een oplossing om hem verder te kunnen helpen.
Christophe, kan je eens uitleggen waarom het onmogelijk is om met Belgische leveranciers te werken?
‘Onmogelijk’ zou ik niet direct zeggen. Het is wel moeilijker én toch wel duurder om alles in België te produceren. De productieprocessen die nodig zijn om de kostuums op deze manier te vervaardigen, zijn moeilijker te vinden in België. Vrijwel alles wordt geproduceerd in het buitenland, en ik koos er voor om samen te werken met Europese ateliers. Wat je in België wel kan vinden zijn bespoke tailors. ‘Bespoke’ wil zeggen dat jouw kostuum volledig van A to Z op maat wordt geproduceerd, wat resulteert in een product van een hele andere prijscategorie. Ik zie dat niet echt als concurrentie, eerder een inspiratie. Als je zoekt naar meer prijs efficiëntere fabrikanten dan beland je al snel in het buitenland.
Heeft dat te maken met loonkost, met een stuk ambacht dat wat verdwijnt, economische omstandigheden, overheden die niet echt ondersteunend zijn naar die sector toe of andere zaken? Wat is jouw visie daarop?
Ik denk dat het allemaal een rol speelt. Als een kostuum hier in een atelier wordt gemaakt, dan heeft de loonkost een stevige impact op de totaalprijs. Dat de ambachten in het algemeen verdwijnen, is ook een evolutie die er voor zorgt dat men meer naar het buitenland gaat op zoek naar juiste partners. Er zijn uiteraard wel kleermakers, maar ik denk niet dat er in de jonge generatie nog veel kleermakers zijn. Wel met een interesse in kleding, maar dat is iets anders. Een outfit samenstellen is niet hetzelfde als iets creëren. We moeten ook kijken naar de globalisering. Er is veel concurrentie op de markt, fabrikanten in het buitenland die tegen lagere bedragen werken dan in België. Zo zitten we terug in het hele prijsverhaal. Misschien wordt de Belgische fashion productie ook onvoldoende gestimuleerd door de overheid. Ik denk dat er wel wat meer steun mag komen om dergelijke productiebedrijven op te richten, zodat ook België concurrentie kan bieden aan andere landen.
Christophe, jij bent iemand die ambitieus is, die vooruit kijkt. Wat zijn jouw wilde plannen met Heighlon?
Ik wil Heighlon verder uitbouwen en mijn netwerk zo goed mogelijk uitbreiden. Ook het B2B verhaal wil ik graag realiseren. Contacten leggen met interessante personen en merken waarvoor we een unieke outfit creëren die dan voor campagnes gebruikt kunnen worden.
Op termijn wil ik het concept uitbreiden met een fysieke store waar mensen kunnen langskomen en in alle rust en comfort hun kostuum en schoenen kunnen samenstellen. Een hele beleving creëren rond Heighlon. Een one-stop-shop met een high-end gevoel.
Heb je ook een online shop of past dat niet in de visie van jouw product?
Naast onze collectie op maat hebben we ook voorontworpen high-end producten, die niet gedetailleerd hoeven te worden opgemeten. Hiervoor heb ik wel een webshop opgericht, maar een beleving creëren is mijn prioriteit. Een platform waar de klanten zelf hun maten kunnen ingeven is ook een mogelijkheid, maar dat vergroot het risico op fouten, en kan dus ook een impact hebben op het hele proces. Een hoge kwaliteit en topservice blijven key, maar daarnaast is de branding daarrond ook heel belangrijk. Want wat is de reden dat je uiteindelijk een product koopt? Waarom verkies je het ene merk boven het andere? Simpelweg, de beleving. De website dient ook als eerste contactpunt waar de consument toch al wat de sfeer kan opsnuiven en een aantal realisaties kan zien. Heighlon is eigenlijk een hybride tussen online en offline. Hierdoor kunnen we werken met een zeer lage of zelfs geen voorraad, omdat we alleen produceren wat we nodig hebben.
Ik veronderstel dat jij een aantal mensen hebt die jou inspireren en motiveren om next level te gaan?
Wat mij het meest inspireert zijn de ondernemers van vandaag. Dat kan gaan van de kleine zelfstandige tot de jonge start-up of de gevestigde waarde. Ondernemers die iets aan het realiseren zijn, dat inspireert mij. Op social media kom ik geregeld jonge ondernemers tegen die al heel wat bereikt hebben. Dat is echt bewonderenswaardig. . Daarnaast lees ik ook regelmatig boeken over business, persoonlijke ontwikkeling, en dergelijke. Daar staan bepaalde statements en quotes in die mij dan ook wel inspireren. Ik betrap me er regelmatig op om te veel stappen vooruit te denken, waardoor ik problemen tegenkom die ik op voorhand wil oplossen, maar eigenlijk moet je er gewoon voor durven gaan. Ik denk dat dat de key is van succes. Ik ben afgestudeerd in 2009, toen ik 24 was, en het heeft dus meer dan 10 jaar geduurd eer Heighlon werkelijkheid is geworden.Sommigen maken die klik al na twee jaar of pas over 15 à 20 jaar. Je kan daar geen datum op plakken. Die sprong kan je altijd maken, hoe oud of jong je ook bent. Eens je de puzzel begint te leggen en het plaatje begint te kloppens, dan ben je er klaar voor. Hoe lang het ook duurt, als het er is, is het er.
Christophe, wat jij de dag van vandaag doet, had jij dat vijf jaar geleden kunnen opstarten?
Ik speelde al met de gedachten, maar ik had nog niet de juiste mindset en de juiste contacten. Mijn digitaal bureau had ik uiteraard al, maar de high-end kledingsector was toch nog iets anders. De business is nu geleidelijk aan het groeien, zowel offline als online, wat de dag van vandaag door de vele innovaties en nieuwe technologieën ook steeds belangrijker wordt Ook jezelf omringen met de juiste mensen is een sleutel tot success.
Zou je jouw persoonlijke visie willen delen met de lezers over waar je wilt dat de wereld naar evolueert?
Het is heel cliché wat ik nu ga zeggen, maar je moet doen waar je je goed bij voelt en waar je echt aan wil bouwen. Werk mag eigenlijk niet aanvoelen als werk. Het moet kriebelen, enthousiasmeren, maar ook een beetje uit de comfortzone stappen. Vaak als ik praat over Heighlon vragen mensen waarom ik mij in de fashion begeef. Dat is al een foute mindset. Ondernemen is meer dan dat, het is een heel proces. Je leert hoe mensen denken en hoe bedrijven werken. Je leert kritisch denken over domeinen die je nog niet vaak hebt betreed. Alleen zo creëer je nieuwe dingen en groei je als mens.
Alvast bedankt Christophe en nog héél veel succes met alles!
Alle informatie over Heighlon kan u hier vinden: Website Heighlon
Wenst U nog meer Purelocal verhalen te lezen dan kan U hier terecht: https://puredeluxe.be/purelocals/