Glaces Franklin maakt gebruik van de allerbeste lokale ingrediënten die ons doen stilstaan bij het plezier van een eenvoudige, authentieke smaak. Met hart en ziel bereiden ze het vernieuwend en volledig Belgisch roomijs dat onze stoutste verwachtingen overtreft en inmiddels de harten van duizenden fijnproevers heeft veroverd. Een artisanale ervaring zónder toegevoegde suikers. Ideaal voor de lekkerbekken onder ons die wat willen letten op hun calorie inname. Meet Vincent Harvengt, manager director en co-founder van Glaces Franklin!
Vincent, kan je in het kort de geschiedenis van jouw bedrijf uitleggen?
Glaces Franklin is ontstaan uit een gepassioneerde droom: het ontketenen van een ware smaakrevolutie door terug te keren naar ambachtelijke en authentieke smaken. Deze droom werd werkelijkheid in 2011. Men zegt vaak dat volharding in het DNA van alle grote creatieve geesten zit ingebakken… Franklin had meer dan twee jaar en oneindig veel pogingen nodig om zijn eerste recepten op punt te zetten.
In 2012 maakten de eerste producten van Glaces Franklin hun debuut in enkele bakkerijen en patisseriezaken in de regio rond het Belgische Binche. Het publiek was meteen laaiend enthousiast en het concept smaakte naar meer. In 2013 werd het roomijs geselecteerd door de prestigieuze delicatessenzaak Rob in Brussel. Het succesverhaal kreeg een vervolg dankzij de revolutionaire ijsjes die zeer gewaardeerd werden door het grote publiek. We stonden toen al te popelen om onze kleinschalige onderneming verder uit te bouwen en nieuwe horizonten te verkennen.
Vincent, kan je mij eens vertellen hoe je jouw persoonlijk parcours hebt ervaren?
In 2009 ben ik afgestudeerd aan de “Louvain School of Management” (UCL). Na mijn studies ben ik eerst 6 jaar werkzaam geweest in de particuliere sector als commercieel team leader bij KAM.
Sinds 2012 heb ik met mijn andere bedrijfspartners Franklin Glaces opgericht, maar pas in 2015 besluit ik mij voltijds aan de zaak te wijden. Het was toen ook tijd om ons roomijs nationaal te lanceren. Met succes, zo blijkt, want alleen al in het eerste jaar wilden meer dan 250 winkels ons ijs verkopen! Toen Franklin in november 2018 overleed, verloor ons roomijs zijn geestelijke vader. Ik wilde het avontuur echter koste wat het kost verder zetten en de droom van mijn vriend verwezenlijken.
Kan je uitleggen waarom jouw product uniek is?
Wij zijn het enige merk op de markt waarvan de producten bereid worden uit een korte keten. Onze meerwaarde ligt in het combineren van authentieke smaken met de rijkdom van onze Belgische bodem. Wij kiezen steevast voor lokale ingrediënten die we zorgvuldig selecteren bij kleine producenten en dankzij onze creatieve know-how kunnen we overheerlijke recepten creëren zonder toegevoegde suikers die niemand kan weerstaan. Bovendien hebben al onze ijsjes een Nutri-Score A, zijn ze rijk aan vezels en eiwitten en worden ze verkocht in een 100% recycleerbare verpakking.
Van wie of wat heb je het meest geleerd?
Ik heb het geluk gehad dat ik een zeer ervaren bestuur heb opgericht voor Glaces Franklin. Specifiek heb ik het meest geleerd van Thierry van Kan (Ex Godiva, D’Ieteren, Febiac) en Olivier Coune (Marcolini Group). Daarnaast haal ik veel inspiratie uit discussies over mijn ideeën met andere professionals, die heel vaak bereid zijn mij te ontmoeten (Etienne Gossart (Coca-Cola), en vele andere ondernemers).
Wat zou je nu niet meer opnieuw doen?
Ik was verantwoordelijk voor het management en oprichting van een bedrijf, zonder hulp, zonder collega’s die in ingewikkelde situaties een ander perspectief konden blazen in het project. De eerste jaren waren heel erg zwaar, vermoeiend en ingewikkeld. Ik zou dit zeker anders aanpakken moest ik het opnieuw kunnen doen.
Wat zou je sneller gedaan hebben?
Met de kennis en ervaring die ik nu heb, zou ik veel dingen kunnen veranderen. Laten we zeggen dat ik sneller een goed team opgebouwd zou hebben zodat we Franklin in betere omstandigheden konden laten evolueren. Het team van vandaag is geweldig!
Vincent, kan je mij vertellen op welke verwezenlijking je het meest fier bent?
De betekenis die wij geven aan ons dagelijks handelen, met onze producten: wij vechten voor een korte keten, kwaliteitsingrediënten,… om de kostprijs steeds maar weer te drukken. Wij zijn dan ook trots op de kwaliteit van ons product en de lokale indirecte werkgelegenheid die we in heel België ondersteunen.
Tot slot heb ik nog een laatste vraag. Wat is jouw grote volgende doel business en/of privé?
Delhaize blijft de enige keten, op nationaal niveau, waar we nog niet in de rekken liggen, maar daar zijn we hard voor aan het werken. Ik verlies de hoop niet! We zijn ook al volop grote projecten aan het voorbereiden voor 2022!
Bedankt Vincent en nog héél veel succes met alles!
Alle informatie over Glaces Franklin kan U hier vinden: Website Glaces Franklin
Wenst U nog meer Purelocal verhalen te lezen dan kan U hier terecht: https://puredeluxe.be/purelocals/