Italiaanse rederij MSC doopt met MSC World Europa het meest geavanceerde schip inzake klimaatimpact naar aanleiding van het WK voetbal in Qatar.
Over het WK voetbal dat zondag in het Qatar wordt afgetrapt is al heel wat geschreven. Wat er ook van zij; hét grootste sportevenement ter wereld zal voor het eerst in zijn bestaansgeschiedenis de Arabische wereld aandoen. Qatar verwacht in de komende weken zo een 1 miljoen voetbalsupporters uit alle hoeken van de wereld. En daarbij komt uiteraard ook hotelcapaciteit om de hoek loeren.
Enter de helpende hand van rederijen die maar wat graag hun ‘drijvend hotel’ leentjebuur geven aan Qatar om het euvel aan te weinig hotelkamers weg te werken. Hét vlaggenschip, letterlijk te nemen dit keer, is ongetwijfeld de MSC Worldwide Europa dat voor de gelegenheid gedoopt werd in Doha, de hoofdstad van Qatar. Maar klopt het wel dat een schip een ‘drijvend hotel’ mag noemen? Wij gingen op onderzoek uit en brachten dit verslag mee.
Partners in pleasure
Vliegen naar Qatar wel dat doe je….met Qatar Airways. De nationale luchtvaartmaatschappij van Qatar werd al meerdere keren verkozen als beste in haar categorie. En het moet gezegd dat de hele ervaring erg luxueus aanvoelt, ook al reisden we in economy. De vliegtuigen zijn uitgerust met de laatste technologie, denk aan grote multimedia schermen en dies meer. Maar tegelijk valt ook de hoge servicegraad op. Het personeel is talrijk en is duidelijk zijn glimlach niet vergeten. Ook het cateringaanbod excelleert in gulheid en de kwaliteit van de maaltijden en dranken overtreffen zeker de standaarden van de industrie. Het zou een prelude worden voor wat we op het gloednieuwe schip van MSC zouden mogen beleven. Niet toevallig zouden MSC en Qatar Airways partners in crime euh pleasure blijken.
Luxe is service
Na een aangename vlucht van 6 uur van Brussel naar Qatar, staan we in de grote en blinkende ontvangsthal van de luchthaven van Qatar. na de plichtplegingen bij de Qatarese immigration dienst, stappen we de bus op richting het schip. Bij aankomst ligt de MSC World Europa ligt deze nieuwe maritieme parel zowaar verscholen achter een statige terminal. Dat op zich is al een kabinetstukje van Qatar wetende dat hierachter een tweeëntwintige verdiepingen tellend schip schuil gaat. In perfecte parallel met onze vliegtuig ervaring worden wij ook hier opgewacht door tientallen lachende personeelsleden van MSC.
Het is een intrede dat we nog maar zelden hebben meegemaakt. Bij het aanschouwen en betreden van het schip worden we overvallen door de dimensies van het bouwwerk. Zelfs met de grootste ‘zoom-out’ functie op onze telefoon, krijgen we hem niet op de foto. Maar ondanks dat het schip angstaanjagend groot is (68 meter red.), raak je relatief snel wegwijs in het gevaarte. Er wordt ons bijvoorbeeld verteld dat je een paar centrale verdiepingen hebt die dienst doen als een soort ‘main hall’. Vandaar uit kan je makkelijk navigeren naar de andere verdiepingen waar de slaapkamers, of zeg liever kajuiten, zich bevinden. Op andere verdiepingen vind je dan weer de verschillende eet- en cateringfaciliteiten. Maar daarover straks meer!
Onze deur van onze kamer slaat open en we worden aangenaam verrast door de ruimte die we hebben ondanks dat we een standaard kajuit kregen toebedeeld. Het double kingsize bed heeft zijn naam niet gestolen, de badkamer voelt zeker niet beklemmend aan en het terras met zicht is een duidelijke meerwaarde. Ook de airco doet zijn werk wat in het warme Qatar geen overbodige luxe is. Hier wordt het alvast aangenaam toeven de komende dagen. Al zijn we natuurlijk gekomen voor de beleving aan boord!
Het luxe highstreet gevoel aan boord
Wanneer we ons naar de centrale hal begeven worden we al overdonderd door de technische hoogstandjes. In het plafond van de zesde verdieping is een gigantisch led scherm geïntegreerd alwaar je de betere virtuele bultrug ziet zwemmen. Nog meer onder de indruk komen we wanneer we ons naar de ‘promenade’ begeven. Dit is een buitendek dat aandoet als een fashion highstreet. Zin om even een luxe horloge te shoppen, go ahead. Of ga je voor een top koffie met bijhorend gebak bij een ultra premium koffiehuis? Zo echt kan het aanvoelen dat je vergeet dat je op een schip bent. Of wacht, nee toch niet, want in welke shoppingstreet zie je plots een glijbaan van ettelijke tientallen meters naar beneden komen…
Walhalla voor de foodies
Als we de vergelijking willen maken met een hotel, is het food- & drankaanbod natuurlijk een belangrijke parameter. Wanneer we bij het knorren van onze maag een eerste maal op de plattegrond plannen kijken, overvalt ons alvast de nodige keuzestress. Met z’n 20 bars en 13 restaurants kom je hier zeker aan jouw trekken. De instapper bij de restauratie is het gedeelte waar de buffetten zich bevinden, bijna non stop toegankelijk. De kwaliteit van deze buffetten is dermate goed en gevarieerd dat je bijna begint te twijfelen om de andere opties te gaan verkennen. Gelukkig overwon onze innerlijke gastronoom het van onze gemakzuchtige zelve. Verdeeld over meerdere verdiepingen kan je gaan voor de teppanyaki kunstjes van de Japanner, kan je de guacamole en taco’s gaan uittesten bij de Mexicaan of laat je jou zelf het betere gerijpte stuk steak grillen bij het steak restaurant, de ‘Butcher’s Club’. Na een grondige inspectie van uw dienaar kunnen wij bevestigen dat elk restaurant in zijn categorie top is.
En what about the drinks? Wel ook daar is het aanbod gigantisch. Heel onze trip balanceren we mentaal tussen de betere cocktailbar, de champagne lounge of het uitermate gezellige biercafé. Oh ja, we vergeten nog de whisky en cigar lounge, geheel ondergedompeld in een roaring twenties sfeertje. Uiteraard stelt zich bij dit alles de vraag wat dit allemaal moet kosten. In de prijzen van de cruise zit het eten er standaard all-in, te weten dan wel de het buffet aanbod. Wil je daarna nog extra proeven van het culinaire aanbod in de themarestaurants, dan komt dit als een extra. De prijzen bij deze restaurants swingen echter niet de pan uit. Idem dito voor het drankaanbod: voor 30 euro per persoon per dag heb je een all-you-can-drink formule inclusief softdrinks en lokale alcoholische dranken en cocktails.
Luxe die voor iedereen toegankelijk wordt
Gevraagd naar de prijszetting meldde de Benelux country manager Frank Van den Steen ons het volgende: “Vandaag kunnen wij echt wel stellen dat cruises, ook in het hogere segment, een betaalbare optie en alternatief worden voor andere reizen. Om U een voorbeeld te geven; vandaag kan U een 7 daagse cruise boeken vertrekkende vanuit Zeebrugge en die verschillende landen in de Noordzee aandoet voor 350 euro per persoon. Inclusief all-in eten. Voor deze prijs kan men nog geen verblijf boeken in een Bungalow park. En dan heb je bij dit laatste natuurlijk nog geen eten”. Gevraagd naar de impact van de recente corona- en Oekraïne crisis op de prijszetting, bevestigt Van den Steen dat ook zij zich genoodzaakt voelden om hun prijzen te verhogen maar dat deze eind 2022 op hetzelfde niveau terug staan als in 2019, wat weinige andere sectoren kunnen zeggen.
Natuurlijk zijn bovenstaande prijzen geldig op de meer standaard kajuiten, want net als in het betere luxe hotel kan je jouw persoonlijke ervaring en comfort nog gevoelig uitbreiden.
Entertainment van de hoogste ‘springplank‘
Om de dagen op zee zo nuttig en vooral aangenaam te maken, pakt MSC op hun gloednieuw schip uit met een top entertainment aanbod. Doorheen onze ontdekkingstocht op het schip tuimelden we van de ene in de andere verbazing.
Voor de waterratten onder ons zijn er verschillende zwembaden aanwezig, al dan niet met entertainment rond de pool. Daarnaast kan je jouw innerlijke chakra’s terug alligneren door te gaan genieten van het uitgebreide wellness aanbod inclusief meerdere whirlpools met zicht op zee. De families met actieve jeugd kunnen zich dan weer uitleven in een heus waterpark met als spectaculair hoogtepunt de glijbaan die je een ongelofelijke drop geeft!
Wie na al deze waterfun liever het droge opzoekt, kan daarvoor terecht bij een heuse indoor roller skate piste, zich uitleven in het lunapark of naar één van de wervelende shows gaan kijken in het grote theater.
Ultra luxe in de Yacht Club
Unterschied muss sein. Zelfs op een luxeschip als de MSC World Europa kan je nog een stapje verder gaan in de ultieme luxe beleving. Luxe is zeker en vast ook rust en dat is wat je eigenlijk bij de ‘Yacht Club’ koopt. Binnen dit ‘schip in een schip’ krijg je plots een extra zee aan ruimte en dat zowel in het kajuiten aanbod als bij de faciliteiten. Think extra zwembaden met private lounge sofa’s of het private dinner restaurant met butler service. De vraag is of je dan überhaupt nog uit deze cocon wil…
De nieuwe luxe is milieubewust
Luxe heden ten dage zal milieubewustzijn of ze zal niet zijn. Dat adagio geldt vandaag voor alle economische sectoren maar misschien nog net iets meer voor de luxesector. Als we nog blijven willen genieten van al het moois en lekkers dat de planeet biedt, laat het dan met respect zijn voor deze laatste. Ook bij de cruisesector hebben ze dit heel goed begrepen. Een omwenteling die nodig was voor een sector waarvoor de kritiek niet gespaard werd.
Bij MSC zijn we zelf getuige geweest dat deze omwenteling eerder een centrifuge is geworden met het objectief om al hun schepen tegen 2050 C02 neutraal te maken met een tussentijds objectief om met hun vloot tegen 2030 40% minder uit te stoten. Dat doen ze bij MSC niet door elders gezonde lucht aan te kopen maar wel volop in te zetten op nieuwe technologie. In de ultieme koers, excusez-nous le mot, naar brandstof die tegen 2050 geen CO2 meer uitstoot, wordt er onderweg al overgeschakeld op ‘low emission fuels’ van het nieuwste type. Verder wordt elke millimeter techniek in het schip herbekeken om energie te hergebruiken. De MSC World Europa is het eerste schip dat maximaal is uitgerust met de nieuwste technieken. Denk zelfs aan de mogelijkheid dat het schip zich letterlijk inplugt op de stroom van de haven om zo geen brandstof meer te verbruiken. Dit alles maakt dat dit schip wereldwijd vandaag de laagste emissienorm per passagier heeft. Iets waar ze bij de Italiaanse rederij terecht fier op mogen zijn.
Qatar, een start maar geen eindpunt
” “De koers van een schip kan je niet veranderen door aan land te staan, daarvoor moet je aan boord zijn.”
— Frank van den steen – country manager benelux Msc
De inhuldiging van dit nieuwe luxe vlaggenschip vond niet geheel toevallig plaats in Qatar, gastland van de Wereldbeker Voetbal 2022. Wanneer we de country manager Frank Van den Steen voorzichtig polsen of zij het bij MSC wel ok vinden om hier aan wal te liggen, is zijn antwoord even scherp als duidelijk: “Het MSC schip is hier omdat het gecharterd is door het uitvoerend comité dat het WK organiseert om als extra hotelfaciliteit te dienen. Maar de vraag is, als je een impact wil hebben, doe je dat beter van thuis of door hier te zijn?” “De koers van een schip kan je niet veranderen door aan land te staan, daarvoor moet je aan boord zijn.”
Het moge duidelijk zijn dat net als voor Qatar, de MSC World Europa geen ‘final destination is’. Voor de eerste is het een startpunt naar een meer open wereldbeeld met voetbal als ultieme katalysator. Voor MSC is het startpunt van een versnelling hoger richting nog meer beleving op een milieubewuste manier.
Noot van de redactie: onze hoofdredacteur Wim De Schutter was net als andere journalisten uitgenodigd om kennis te maken met het schip. Er stond geen financiële vergoeding tegenover dit artikel.
Meer informatie en boekingen: http://bit.ly/3OgVs66