Antwerpen transformeerde vorige week in een bruisend centrum van creativiteit en innovatie tijdens de Antwerp Design Week (ADW). Deze tweede editie van het prestigieuze evenement, dat plaatsvond van 2 tot 7 juni, bracht 54 merken en bedrijven samen om hun nieuwste ontwerpen en visies te presenteren aan professionals in de designsector. Met zijn oorsprong in het ‘Deco Valley’ initiatief dat 12 jaar geleden begon, is de ADW uitgegroeid tot een essentieel platform voor Belgische en stilaan ook buitenlandse designmerken.
De ‘early days’: Deco Valley
De wortels van de Antwerp Design Week gaan terug naar een bescheiden begin toen tien Belgische interieur- en designbedrijven hun krachten bundelden onder de naam ‘Deco Valley’. Hun gezamenlijke doel was het promoten van hun merken op de internationale Maison & Objet beurs in Parijs en het creëren van een cityguide voor Antwerpen. Vorig jaar werd deze samenwerking uitgebreid en omgevormd tot de eerste editie van de Antwerp Design Week, een initiatief dat onmiddellijk een groot succes bleek te zijn.
Sterke merken, gepassioneerde mensen
Geert-Jan Van Cauwelaert, de oprichter van de Antwerp Design Week en eigenaar van het merk XLBoom, is enthousiast over de groei en het succes van het evenement. “Het is fantastisch om te zien hoe 54 kwalitatieve merken zich presenteren aan de designprofessional,” zegt Geert-Jan. Zijn visie om alleen merken met een sterke marktpositie en een hoge kwaliteitsstandaard deel te laten nemen, is duidelijk geslaagd. De diversiteit en het niveau van de deelnemende merken maken de ADW tot een unieke ervaring voor iedereen in de designindustrie.
Inspirerende en ontspannende netwerkmomenten
Naast de indrukwekkende merkpresentaties bood de ADW een reeks activiteiten die gericht waren op inspiratie en netwerken. Er waren diverse lezingen door toonaangevende ontwerpers en architecten, waarin zij hun inzichten en ervaringen deelden. Daarnaast zorgden min-events en cocktailavonden voor een ontspannen sfeer waarin professionals ideeën konden uitwisselen en nieuwe samenwerkingen konden verkennen.
Op naar editie nummer 3
De Antwerp Design Week 2024 was een groot succes en bewees opnieuw het belang van dit evenement voor de designsector. Met een perfecte mix van innovatieve presentaties, inspirerende lezingen en netwerkgelegenheden, heeft de ADW zich stevig gevestigd als een toonaangevend platform voor de promotie van design met een sterk Belgisch tintje. We kijken nu al uit naar de volgende editie en de nieuwe creaties die deze getalenteerde merken zullen onthullen.
De komende dagen brengen wij met de redactie van PureDeluxe een relaas van de verschillende merken die wij hebben ontdekt tijdens de afgelopen design hoogmis! Stay tuned!
Meer info over de Antwerp Design Week kan U hier vinden: https://www.adw.life/