Luxe wordt vaak gezien als overbodig, iets dat je eigenlijk niet nodig hebt. Desondanks zijn we al decennia lang gefascineerd en kopen we allerlei luxe artikelen zoals bijvoorbeeld een tas van Chanel of juist Hermès. Het afgelopen jaar is er veel veranderd maar onze fascinatie voor luxe is blijven bestaan, zowaar nog meer aangewakkerd. Een handtas van je favoriete luxe-en mode merk leek tijdens de herhalende lockdowns voor velen een slimme investering en misschien wel een houvast naar de pre-corona tijden. Naast het hoofdzakelijk esthetische aspect, bezit elke tas een eigen verhaal dat gelinkt is aan een inspirerend persoon of juist een baanbrekende ontwerper. Benieuwd naar de verhalen die deze tassen zo uniek maken? Dan ben je hier aan het juiste adres!
1/ Chanel: Le 2.55
De tas waarmee we van start gaan wordt wel eens de heilige graal van de lederwaren genoemd. Dit 16 × 24 × 7.5 cm grote accessoire is een originele creatie van de enige echte Gabrielle Chanel. Ze besloot zowel het ontwerp als de naam tamelijk eenvoudig te houden. 2.55 staat voor februari 1955, de datum waarop deze tas werd uitgebracht. Vervolgens is de praktische aanpak terug te vinden in de 7 verschillende vakjes. Zo kan je moeiteloos alles terugvinden en een mesthoop in je handtas vermijden. Verleden tijd dus met het eindeloos zoeken naar iets in je handtas! Dezelfde gesofisticeerde, klassieke look die met elke outfit te combineren valt, wordt versterkt door de metalen ketting die je om je schouder draagt. Ondertussen werden er al meer dan 3000 variaties uitgebracht waarvan een met als sluiting de initialen van Chanel: CC i.p.v. de eenvoudige sluiting op de originele 2.55 die de naam Mademoiselle kreeg.
Ben je helemaal weg van deze tas? Meer info vindt je hier: https://www.chanel.com/nl/mode/p/A37586Y04634C3906/2-55-handtas-verouderd-kalfsleer-goudkleurig-metaal/ ( Chanel, 6 100 euro)
https://www.chanel.com/nl/mode/p/A92236Y6076794305/flap-bag-met-hengsel-lamsleer-goudkleurig-metaal/ (Chanel, 4 800 euro)
2/ Fendi: Baguette
Over klassiekers gesproken, presenteren we met veel plezier de Baguette, een handtas die op de markt werd gebracht door het Italiaanse modehuis Fendi in 1997. De naam Baguette is een verwijzing naar het clichébeeld dat bestaat over de Fransen die met hun verse baguette onder hun arm, huiswaarts keren. Deze langwerpige tas was en is nog steeds ontzettend populair door zijn handige formaat en vrij simplistische look. Celebrities zoals Jessica Parker, Gigi Hadid en Paris Hilton werden reeds gespot met dit prachtexemplaar, dat verkrijgbaar is in immens veel kleuren en formaten variërend van groot, medium tot mini.
Ontdek de vele kleuren en formaten zelf, via:
https://www.fendi.com/be/sacs/femme-sacs/baguette-8bs017a72vf15zw (Fendi, 1 700 euro)
3/ Hermès: The Kelly
Het gebeurt niet zo heel vaak dat een tas hernoemd wordt naar een bekend persoon. In 1950, 50 jaar na de eerst uitgebrachte versie, werd de destijds kersverse prinses van Monaco, Grace Kelly meermaals gespot met deze tas van Hermès. Dankzij de foto’s werd de tas zo bekend dat het Franse luxe merk besloot de tas te vernoemen naar Grace Kelly zelf. De tas, ontworpen in 1892 door Émile-Maurice Hermès, werd gebruikt als een zadel-houder en kreeg de naam Haut à courroies. Later in 1935 paste Robert Dumas het ontwerp aan en gaf het Sac à dépêches als naam. Als we de Kelly bekijken heeft het de vorm van een trapezium met twee driehoekige inzetstukken, een uitgesneden klep, een handvat en tot slot twee zijriempjes. De look gecreëerd met deze tas is klassiek maar elegant.
Opzoek naar dit soort tas? Neem een kijkje op deze site:
https://www.hermes.com/be/en/story/106196-kelly-eu-en/?s=The%20kelly%20bag (Hermès, 11 000 euro)
4/ Yves Saint Laurent: Loulou
De meerderheid van de grootste artiesten hebben een persoonlijke muze. Voor Yves Saint Laurent was dit niet anders, zijn hechte vriendin en muze Loulou De La Fallaise was bijna altijd aanwezig wanneer hij aan een nieuwe collectie werkte. In een boek genaamd Loulou & Yves beschreef de ontwerper haar aanwezigheid zelfs als een droom. Loulou ontwierp sieraden voor het Franse luxe merk en als highest of haute bohemian wordt ze gezien als inspirerend mode icoon.
It has to do with her manner, her straightforwardness…I can’t explain her job…My working methods are lighter and less anxious now that Loulou is here. I trust her reactions – Yves Saint Laurent
Het is dus geen wonder dat Yves ervoor koos een van zijn creaties naar haar te vernoemen. De schoudertas is zeer populair en groeide al snel uit tot een van de essentiële onderdelen van het accessoire aanbod van het merk. Het gaat om een rechthoekige, zachte maar stevige gewatteerde tas, afgewerkt met een vissengraatvorm en het onmiskenbare initiaal YSL. De Loulou komt in verschillende stijlen en kleuren. Zo kan je gaan voor een mat lederen look, of juist de aandacht trekken met de lakleren versie.
De Loulou is verkrijgbaar via deze links:
https://www.ysl.com/en-be/mini-bags/loulou-toy-bag-in-y-quilted-patent-leather-6309512IU1J1000.html (Yves Saint-Lauren, 2 000 euro)
https://www.ysl.com/en-be/loulou/loulou-toy-bag-in-matelasse–y–leather-630951DV7071000.html (Yves Saint-Laurent, 1 000 euro)
5/ Dior: Lady Dior
Christian Dior vond zijn inspiratie voor het ontwerp van de Lady Dior tas in het patroon op stoelen van Napoleon III, ook wel Cannage-motief genaamd. Later, in 1995 kreeg Lady Diana, toen de prinses van Wales, als welkomstgeschenk deze tas van de president van Frankrijk Jacques Chirac en de Franse First lady Bernadette Chirac. Lady Diana was meteen weg van dit exclusieve staaltje van Franse savoir-faire en nam het overal met zich mee. Zo werd de tas wereldberoemd en hartstikke populair tot op vandaag. Er is voor ieder wat wils wanneer het gaat over formaat, kleur en motief. Aan de tas hangen metalen bedeltjes in de letter D.I.O.R. Ze zijn onmisbaar en refereren naar de rammelende bedeltjes die Christian Dior altijd in zijn broekzak had zitten.
Ontdek zelf de Franse savoir-faire via:
https://www.dior.com/nl_be/products/couture-M0565OREY_M919-middelgrote-lady-d-lite-tas-beige-cannage-borduursel (Dior, 3 600 euro)
6/ Jacquemus: Le Chiquito
De laatste tas die we introduceren is de jongste van dit lijstje. De jonge maar zeer talentvolle ontwerper, afkomstig van Marseille, Simon Jacquemus begon zijn eigen merk in het jaar 2009 en maakt al snel een naam voor zichzelf en zijn merk in de modewereld. De zomercollectie van 2018 genaamd La Bomba was een breekpunt voor de bekendheid van Jacquemus. Het was ook hier dat de wereld kennis maakte met het ultra kleine tasje genaamd Le Chiquito, nu genaamd de mini Chiquito. Na afloop van de Fashion Week van 2019, kreeg het tasje dat amper 7 cm groot is, de titel van kleinste tasje. Zeer snel werd het gespot op vele rode lopers en rond het lichaam van verschillende A-Listers zoals: Hailey Bieber, Rihanna en Kendall Jenner. Zonder twijfel heeft dit kleine tasje een grote invloed gehad op het aanzien dat het merk vandaag de dag heeft. Net zoals de andere collecties van Jacquemus, wordt dit accessoire in leuke fleurige kleuren en patronen aangeboden.
Bemachtig zelf ook een exemplaar via:
https://www.jacquemus.com/product/le-chiquito-moyen-pink (Jacquemus, 620 euro)
De kwaliteit van deze luxe accessoires is extreem goed, ze gaan jaren mee. Vandaag is het heel simpel een tas te verkopen of kopen via een resale store of online webstore. We lijsten er enkele op voor je:
- Fashion Phile, https://www.fashionphile.com/
- Luxury Garage Sale, https://luxurygaragesale.com/
- Vestaire Collective, https://fr.vestiairecollective.com/
- StockX, https://stockx.com/
- TheRealReal, https://www.therealreal.com/
- Rebag, https://www.rebag.com/
- The Luxury Closet, https://theluxurycloset.com/
Als je beslist een tas op een van deze sites te kopen is het zeer belangrijk om op enkele zaken te letten. Zo koop je het beste van een verkoper die transparant is met zijn communicatie over het artikel, alsook doe je best wat onderzoek om de exacte waarde van je artikel te weten te komen. Dit om te voorkomen dat je aan een te hoge prijs aankoopt. Bekijk ook goed de return policy van de website mocht je ontevreden zou zijn over je aankoop. Het allerbelangrijkste is toch dat je je geld spendeert aan iets dat je blij zal maken voor vele jaren!