Antwerpen werd voor één dag ondergedompeld in de geuren, kleuren en smaken van Marokko. Tijdens het gastronomisch event “Flavors of Morocco”, georganiseerd door het Nationaal Marokkaans Bureau voor Toerisme (ONMT) in samenwerking met PureFluence Agency, werden journalisten en culinaire influencers meegenomen op een zintuiglijke reis door het koninkrijk van duizend contrasten.
Het decor voor deze ontdekkingsreis was het sfeervolle restaurant El Warda, waar chef Mounir Toub – bekend van de culinaire zender njam! – een menu creëerde dat het hart van de Marokkaanse gastronomie deed spreken: authentiek, kruidig, verfijnd en met een vleugje moderne flair.









Een ode aan de Marokkaanse keuken
De lunch begon met een kleurrijk assortiment traditionele salades: van Zaalouk (auberginekaviaar) tot Khizou Mchermel (wortelsalade met chermoula) en een verrassende pompoensalade met kaneel. Het waren smaken die herinnerden aan de levendige souks van Marrakech en de gastvrijheid van de Marokkaanse tafels.




Daarna volgde een trio van briouates – krokante filodeeghapjes gevuld met kip en amandelen, gekruid gehakt met kaneel en vis met vermicelli en ingelegde citroen. De rijke aroma’s van saffraan, komijn en koriander vulden de zaal en brachten de gasten meteen naar de zonnige pleinen van Fès.

De klassieke Harira-soep, geserveerd met geroosterd brood en een saffraanmayonaise, vormde een warm eerbetoon aan de authentieke Marokkaanse thuiskeuken.

Als hoofdgerecht werd gekozen voor drie varianten van de iconische tajine – met vlees en pruimen, kip met ingelegde citroen en olijven, en een vegetarische groentetajine – elk met hun eigen harmonie van zoet, zuur en kruidig.









Het slotakkoord was ronduit feestelijk: de Jawhara, ook wel melk-bastilla genoemd, combineerde flinterdun brickdeeg met oranjebloesemcrème en amandelen, begeleid door honingzoete Marokkaanse gebakjes en verse muntthee.

Een ontmoeting van culturen en verhalen
Chef Mounir Toub vertelde hoe de Marokkaanse keuken niet enkel een verzameling recepten is, maar vooral een verhaal van generaties, ontmoetingen en invloeden – Berbers, Arabisch, Andalusisch en Frans. “Elke specerij, elke geur draagt een stukje geschiedenis,” klonk het.

Het event bracht ook een warm eerbetoon aan de Marokkaanse gastvrijheid en levenskunst. Aan tafel werd niet enkel gegeten, maar gedeeld, gelachen en gereisd – met woorden, smaken en herinneringen.
Een uitnodiging om te ontdekken
Met dit evenement wilde het Marokkaanse toerismebureau Marokko positioneren als een top gastronomische bestemming – een land waar smaken en tradities samenkomen in een decor van weidse landschappen, eeuwenoude steden en levendige markten.
Het resultaat? Een inspirerende middag vol warmte, verfijning en authentieke verhalen – precies zoals Marokko zelf. Wij hebben alvast heel veel zin om Marokko verder te gaan ontdekken!